
Kangasalan apteekin apteekkari Mikko Unkila pitää Pharmadatan kehittämää pd Analyysiä erinomaisena liiketoiminnan ja henkilöstön johtamisen työkaluna. ”Se on todella monipuolinen ja siitä näkee reaaliaikaisesti uskomattoman paljon asioita. Erityisesti nyt korona-aikana on ollut tärkeä seurata myynnin, keskiostosten ja asiakasvirtojen suuruutta päivätasolla, kun aiemmassa elämässä tietoa tuli tarkasteltua noin kerran kuukaudessa.”
”Ilman pd Analyysiä apteekkarilla ei olisi elämää. En enää pärjäisi ilman sitä”, kertoo Kangasalan apteekin apteekkari Mikko Unkila kokemuksistaan Pharmadatan kehittämästä uudesta analyysityökalusta.
Kangasalan apteekissa on ollut pd Analyysi käytössä vajaan kahden kuukauden ajan ja Unkilan kokemukset siitä ovat erinomaiset.
Myynnin ja tuloksen seuranta tapahtui aiemmin apteekissa kuukausitasolla. Nyt Unkilalle on jo tullut tavaksi tarkastella myyntiä, reseptitoimitusten osuuksia ja asiakasvirtoja päiväkohtaisesti. Työkalua on Unkilan mielestä helppo käyttää ja sitä tulee tarkasteltua useita kertoja päivässä. Pd Analyysistä näkee jopa, miten eri tuotteet ja tuoteryhmät ovat myyneet eri päivinä.
”pd Analyysi on todella monipuolinen työkalu, josta näkee uskomattoman paljon asioita, joihin ei aiemmin ollut valmista näkymää. Työkalu näyttää myös päivä-, kuukausi- ja vuositasolla vertailun edelliseen vuoteen. Apteekkari pystyy päättelemään tästä valtavasti asioita, liiketoiminnan johtaminen on nyt paljon aiempaa analyyttisempää”, Unkila kertoo.
Pd Analyysi on myös henkilöstön johtamisen työkalu
Aluksi pd Analyysi on ollut ennen kaikkea liiketoiminnan johtamisen työkalu. Tulevaisuudessa Unkila uskoo käyttävänsä sitä yhä enemmän myös reaaliaikaisena henkilöstön johtamisen työkaluna. Sen avulla kun pystyy arvioimaan työvoiman tarvetta ja asiakasvirtoja reaaliajassa. Tällä taas on suuri vaikutus henkilöstöön liittyviin päätöksiin viikko- ja päivätasolla.
Analyysityökalu auttaa myös henkilöstön sitouttamisessa ja tavoitteiden asettamisessa. Se tarjoaa paljon sellaista dataa, jota voi hyödyntää yhteisten tavoitteiden asettamisessa.
”Luulen, että henkilökuntaa kiinnostaa nähdä lukuja myynnin ja keskiostosten suuruuden kehittymisestä sekä asiakasvirroista. Tällainen informaatio sitouttaa, motivoi ja kannustaa ihmisiä. Tiedon pohjalta apteekissamme pystytään tulevaisuudessa rakentamaan parempia tavoite- ja kannustejärjestelmiä”, Unkila kertoo.
Hienoa on myös Unkilan mielestä se, että analyysityökalu toimii pilvipalveluna, ja sitä voi siksi tietokoneen lisäksi käyttää myös muilla älylaitteilla , kuten puhelimella. Koronakevään aikana tämä on helpottanut selkeästi apteekkarin elämää.
Kangasalan apteekki on perinteikäs kivijalka-apteekki, joka on toiminut kaupungin keskustassa jo 120 vuotta. Henkilökuntaa apteekissa on noin viisitoista.
”Olemme riippuvaisia siitä, miten aktiivisia itse olemme. Jos haluamme kehittyä, meidän on tehtävä kovasti töitä sen eteen. Pd Analyysi on ollut yksi selkeä askel eteenpäin liiketoiminnan, markkinoinnin ja johtamisen kehittämisessä. Minulle apteekkarina siitä tuli saman tien elintärkeä johtamisen väline.”