
Flemarin apteekki muutti lokakuun 17. päivä Triplaan uusiin valoisiin tiloihin. Muutto vaatii aina valtavasti työtä, mutta tietojärjestelmämielessä kaikki sujui jouhevasti. ”Se, että muuttoon ei liittynyt minkäänlaista palvelinten siirtoa, oli merkittävä helpotus. Muuttorumban keskellä ei ollut päivityshässäkkää tai palvelinten raahaamista paikasta toiseen. Tämä vähensi työmäärää selkeästi”, apteekkari Ari Sojakka sanoo.
Valtava hässäkkä ja hulabaloo. Näin kuvailee Flemarin apteekin apteekkari Ari Sojakka viime viikkoja. Flemarin apteekki aloitti 17. lokakuuta uusissa avaroissa tiloissa Triplan ensimmäisessä kerroksessa.
Muutto vaatii aina valtavasti työtä ja ennakkovalmisteluita. Onneksi pilvipohjaisen pd3-tietojärjestelmän muutto uusiin tiloihin sujui mutkitta. Tämä helpotti merkittävästi muuttoprosessia.
”Se, että muuttoon ei liittynyt minkäänlaista palvelinten siirtoa, oli merkittävä etu ja helpotus. Mitään ei tarvinnut varmuuskopioida eikä käyttää muistitikkuja. Muuttorumban keskellä ei ollut palvelinten päivityshässäkkää tai palvelinten raahaamista paikasta toiseen, mikä vähensi työmäärää. Muutossa oli selkeästi yksi vaihe vähemmän”, Sojakka sanoo.
Myös arki tästä eteenpäin on helpompaa, kun pilvipohjainen pd3 tekee päivitykset automaattisesti. Sojakka vaihtoi Flemarin apteekissa Salixista pd3:een keväällä 2017. Hänellä on myös kokemusta MAXX-järjestelmästä aikoinaan Munkkivuoren apteekissa.
”Jatkuvaa päivitystä ja palvelinten uusimista joka kolmas tai neljäs vuosi en enää todellakaan kaipaa.”
Itse asiassa pd3:n pilvipohjaisuus oli yksi painavimmista syistä vaihtaa tietojärjestelmä.
”Ja nyt muuttoprojektissa sen edut tulivat jälleen esiin. Olen tehnyt laskelmia, että pd3 tulee myös käytössä halvemmaksi. Yksi syy, miksi aikoinaan valitsin pd3:n, oli se, että järjestelmätoimittaja ei vie siivua liikevaihdosta.”
Sähköinen hintalappu toimii helposti ja nopeasti pd3:n kanssa
Pharmadatan Tero Mäkiranta työskenteli projektipäällikkönä muutossa ja saa Sojakalta kiitokset.
”Pharmadatan tuki toimi todella hyvin. Vei paljon murheita minulta pois, kun Tero toimi hankkeessa projektipäällikkönä. Tero kartoitti laitteet, katsoi paljonko uusia laitteita tarvitsemme lisää ja auttoi tarvittavissa hankinnoissa. Varayhteydet robotille sekä varsinaiset yhteydet hän järjesti myös nopeasti kuntoon”, Sojakka kertoo.
Myös apteekin oma henkilökunta teki muutossa sekä sen suunnittelussa Sojakan mukaan upeaa työtä. Muuton valmistelu alkoi toden teolla jo puolisen vuotta sitten.
Uusiin tiloihin on tullut myös uutta teknologiaa: muiden muassa sähköiset tuotehintanäytöt, uusi varastoautomaatti, hologrammilaite sekä tuotehyllyjen näytöt ovat osa uutta Flemarin apteekkia. Verkkokauppa on myös rakenteilla. Se odottaa vielä Fimean lupaa.
”Hintalappuun tulee suoraan tieto apteekkijärjestelmän kautta. Tämä on toiminut mielestäni todella hyvin ja on helppo käyttää. pd3:n valtti ylipäätään on sen nopeus, asiakkaan lääkkeet voidaan valita kerralla, ja raportit ovat hyviä.”
”Hieno tunne, kun kaikki toimii”
Sojakka on nauttinut ensimmäisistä päivistä Triplassa. Hän on työskennellyt eri apteekeissa vuodesta 1996, mutta ostoskeskusympäristö on hänelle täysin uusi kokemus.
Ensimmäisten päivien aikana asiakkaita kävi päivässä noin tuhat, kun Helsinginkadun liikkeessä kävi keskimäärin vajaat 200 asiakasta päivässä.
Alun piikin jälkeenkin asiakkaita on käynyt päivässä viitisen sataa eli yli tuplasti enemmän aikaisempaan verrattuna.
”Nämä ovat kaksi eri maailmaa. Helsinginkadulla oli tavallaan oma kodikas ilmapiirinsä, vähän maalaismainen tunnelma, kun kaikki tunsivat asiakkaat. Olen kuitenkin viihtynyt täällä erinomaisesti. Ja aika menee nopeammin, kun asiakkaita on enemmän. Kaikki on käden ulottuvilla – jos tulee yllättäen kylmä, täältä löytää pipon nopeasti.”
Vaikka muuttotyö jatkuu vielä pitkään, suurin työ on takana.
”Hienoimpia hetkiä oli nähdä uusi apteekki auki ja ihmiset paikan päällä. Vaikka kaikki takatilat olivat vielä ihan sekaisin, oli mahtava tunne nähdä uusi paikka avoinna ihmisille ja huomata, että kaikki toimii.”