
Apteekkari Eeva Savela otti joulukuun alussa vastaan kauppakeskus Sellossa sijaitsevan Espoon 10. apteekin. Ensi töikseen hän vaihtoi vanhan Salix-järjestelmän pd3:een. ”Mikään muu vaihtoehto ei tullut mieleenikään. Arvostan pd3:n pilvipohjaisuutta ja nopeutta valtavasti. On vapauttavaa, kun ei tarvitse miettiä varmuuskopiointia tai uusia päivityksiä ja tietoturva on kunnossa. Tämä on ollut koko henkilökunnalle innostava harppaus nykyaikaan”, Savela kuvailee.
Savela halusi pd3:n käyttöön pikavauhdilla, koska apteekkiin on tulossa uusi lääkerobotti vanhan tiensä päähän tulleen robotin tilalle. Tehokkaan ja nykyaikaisen reseptinkäsittelyjärjestelmän käyttöönotto ennen lähestyvää robotinvaihdosta on järkevä ratkaisu.
”Meillä on paljon uudistuksia ja kiireiset ajat edessä. Onneksi siirtyminen pd3:een on sujunut todella hyvin.”
Savelalla itsellään on kymmenen vuoden käyttökokemus pd3:sta. Salixia hän on käyttänyt uransa aikana parikymmentä vuotta.
”pd3:n ylivoimaisuus piilee sen nopeudessa ja tehokkuudessa. Se on nykyaikainen ohjelmisto, jossa on paljon ominaisuuksia, jotka Salixista puuttuvat. Yksi iso asia pd3:ssa on Salixiin nähden se, että kaikki dokumentit saa suoraan pdf-muotoisina. Enää ei tarvitse printata suuria määriä paperia. Sähköisessä taloushallinnossa tämä on tärkeää”, Savela kuvailee.
pd3 motivoi työntekijöitä
Henkilökunta on suhtautunut uuteen järjestelmään Savelan mukaan innolla ja suurella mielenkiinnolla. Muutos on ollut odotettu.
”Henkilökunta on ollut todella motivoitunut opettelemaan uutta järjestelmää. Tämä on meidän tulevaisuutemme kannalta suuri voimavara”, Savela kertoo.
Hän uskoo pd3:een siirtymisen olevan myös keskeinen rekrytointivaltti. Apteekkialan ammattilaiset haluavat töihin apteekkiin, jossa on nykyaikainen, tehokas apteekkijärjestelmä.
”Uskon, että pd3 lisää apteekkimme houkuttelevuutta ja saamme rekrytoitua helpommin uusi työntekijöitä”, Savela kertoo.

Hyvä suunnittelu kannattaa
Sellon apteekki sijaitsee liikenteellisessä solmukohdassa, yhdessä Suomen suurimmista kauppakeskuksista. Huolellisen valmistautumisen vuoksi kiireisen apteekin asiakaspalvelu sujui myös järjestelmänvaihdon aikana.
Kolmena ensimmäisenä käyttöönottopäivänä kaksi Sellon farmaseuttia lähti töihin Savelan entiseen apteekkiin Lohjalle. Lohjan 1. apteekista tuli puolestaan kaksi kokenutta pd3:n käyttäjää Selloon auttamaan ja purkamaan ruuhkia. Savelalla oli Sellossa apuna myös kolme vuokrafarmaseuttia. Kokeneita pd3-käyttäjiä oli paikalla aamusta iltaan.
”Erityisjärjestelyt olivat tarpeen, koska asiakasvirtamme ovat suuret. Sellon apteekin oma henkilökunta on saanut rauhassa opetella pd3:n käyttöä. Kokeneet pd3-osaajat Lohjalta ja vuokrafirmasta ovat olleet isoksi avuksi ja oma henkilökunta yllättyi siitä, kuinka paljon reseptejä sai toimitettua heti ensimmäisinä päivinä. Asiakaspalvelu ei ruuhkautunut kohtuuttomasti”, Savela kertoo.
Myös Pharmadata saa Savelalta kiitosta. Yhteistyö asiantuntijoiden kanssa sujui mainiosti. ”Asiantuntijat ovat olleet mukavia ja avuliaita.”
Omapd:n aika on myöhemmin
Entä millaisia ajatuksia Pharmadatan Omapd-järjestelmä herättää?
”Iso apteekki ei voi pilotoida uutta järjestelmää vaan sen on toimittava sujuvasti, kun otamme sen aikanaan käyttöön. Omapd on vielä askelen enemmän pd3:a pilvipohjaisempi, ja pidän tästä ajatuksesta kovasti. Pärjäämme kuitenkin toistaiseksi hyvin pd3:lla ja halusimme uuden järjestelmän käyttöömme nopeasti.”