Blogi

Arvoa asiakkaalle apteekkianalyysistä

 

Apteekin asiakas on nykyaikana valistunut ja etsii aktiivisesti tietoa lääkkeistä ja sairauksista, hyödyntää mobiililaitteita ja tulee apteekkiin tietyin odotuksin – usein myös kiireen keskeltä. Apteekki puolestaan haluaa tarjota asiakkailleen parasta mahdollista palvelua sujuvasti, nopeasti, tehokkaasti ja painottaen myös laadukasta asiakasneuvontaa. Tavoitteena on tyytyväinen asiakas, joka on tullut kohdatuksi ja joka haluaa sitoutua käymään juuri kyseisessä apteekissa jatkossakin. Miten tämä kaikki oikein kytkeytyy apteekin sisäiseen osaamiseen ja toimintoihin?

Apteekin sydämessä toimii apteekkijärjestelmä. Käytössä olevasta järjestelmästä riippumatta apteekin arki ja toiminnot kytkeytyvät saumattomasti järjestelmäosaamiseen. Asiakas tulee apteekkiin reseptiyhteenvedon kanssa tai haluaa tilata uuden vapaan kaupan tuotteen, jota ei vielä löydy hyllystä. Tai kuinka toimit, kun asiakas haluaa liittyä kanta-asiakkaaksi – kaikkeen tähän tarvitaan apteekkijärjestelmää ja apteekin ammattitaitoista henkilökuntaa. Usein apteekin arki on sen verran kiireistä, ettei oikeastaan ehdi juurikaan pohdiskella, millä tasolla oma järjestelmäosaaminen on. Ehkä Neuvo-sivustoa tutkitaan satunnaisesti, mutta järjestelmän päivityksistä tai uusista ominaisuuksista ei ehditä hakea tietoa. Lisäksi on voitu tottua tiettyihin toimintamalleihin – kun ollaan käytetty apteekkijärjestelmää vuosia – eikä näitä toimintamalleja ole välttämättä kyseenalaistettu.

Apteekin taloudellinen ja tavoitteellinen johtaminen on noussut keskiöön viime vuosina. Apteekkijärjestelmää on mahdollista hyödyntää tehokkaammin, ja siten helpottaa päivittäistä työskentelyä. Tähän tarpeeseen me Pharmadatalla olemme kehittäneet Apteekkianalyysin. Miksi apteekin kannattaisi pyytää asiantuntijat paikan päälle?

Apteekkianalyysipäivänä haastattelemme apteekissa sekä johtoa, että toiminnoista vastaavia avainhenkilöitä, ja lisäksi apteekki on voinut etukäteen kertoa toiveitaan päivän käsiteltäviksi aihepiireiksi. Pyrimme tällä saamaan mahdollisimman kattavan kuvan apteekin arjesta. Kartoitamme apteekin nykytilaa, toimintoja ja opastamme myös uusia käyttötapoja paikan päällä. Tyypillisiä esille tulevia asioita ja apteekin mielenkiinnon kohteita ovat raportointi, liiketoiminnan seuraaminen sekä käytännön toimintojen tehostaminen ja nopeuttaminen apteekkijärjestelmän tarjoamin työkaluin. Päivä sisältää myös tiivistetyn koulutusosion apteekkijärjestelmän uusista ominaisuuksista, jotta apteekki saa käyttöönsä uusimmat toiminnot arjen sujuvoittamiseksi. Arvioimme myös laitteistoa ja sen toimintaa ja viemme eteenpäin laitepuolen mahdolliset uusimistarpeet. Apteekkianalyysipäivän jälkeen koostamme apteekkarille kirjallisen yhteenvedon analyysipäivän tuloksista sekä laadimme kehitysideoita ja toimenpide-ehdotuksia lähitulevaisuuteen.

Pharmadata kulkee apteekin rinnalla muutoksessa ja arjessa – varaa siis oma apteekkianalyysisi jo tänään ja suuntaa kehittäen parempaan tulevaisuuteen.

Maiju Kurki, projektipäällikkö, Pharmadata

Edellinen artikkeliSeuraava artikkeli