Apteekkilaisen ikioma työpöytä

Kun Pharmadata alkoi kolme vuotta sitten työskennellä uuden Omapd-apteekkijärjestelmän parissa, mielessä oli selkeä ajatus: kehittää apteekkilaisille roolipohjaiset työpöydät. Omapd tarjoaa oman työpöydän niin asiakaspalveluun, apteekkareille kuin varastohallinnan työntekijöillekin. ”Arki helpottuu ja käytettävyys paranee huomattavasti, kun esillä on vain oman työnkuvan kannalta olennainen. Tavoitteena on ollut, että apteekkilaiset voisivat keskittyä ydintehtäviensä hoitamiseen parhaalla mahdollisella tavalla”, Pharmadatan asiakkuuspäällikkö Jarno Lipponen kertoo.

Omapd:ssa on kolme eri työpöytävaihtoehtoa, joista kukin on luotu apteekkilaisten eri työnkuviin liittyvien prosessien pohjalta. Lähtökohtana työpöytäajattelussa on ollut kerätä eri työrooleissa todennäköisimmin tarvittavat toiminnot yhteen näkymään, ja näin selkeyttää kokonaiskuvaa. Omapd:ssa on näyttävä graafinen käyttöliittymä, johon on kerätty valmiiksi asiakaspalvelun, varastonhallinnan ja apteekkarin toimenkuvaan olennaisesti liittyvät toiminnot.

”Kun toiminnallisuudet on koottu rooleittain näkymään, apteekkilainen saa yhdellä vilkaisulla hyvän yleiskäsityksen työssään keskeisimmistä asioista. Ja jos hän haluaa tehdä jotain erikoisempaa, niin tieto ja toiminnallisuus tähän liittyen löytyvät yhden painikkeen takaa. Kaiken tarkoituksena on sujuvoittaa ja nopeuttaa apteekin arkea”, Pharmadatan asiakkuuspäällikkö Jarno Lipponen kertoo.

Uusi apteekkijärjestelmä syntyi yhdessä apteekkilaisten toiveita kuunnellen.

”Järjestelmä on sitä parempi, mitä enemmän se on apteekkilaisten arjen näköinen. Kehitystyötä ei voi tehdä yksin suljettujen ovien takana vaan yhteistyössä apteekkilaisten kanssa. Meille oli tärkeä tietää, miten käyttäjät oikeasti toimivat työssään.”

Työpöytänäkymän esittelyä Farmasian Päivillä syksyllä 2022.

Apteekkarin työpöytä kertoo, miten apteekilla menee

Miten apteekkarin työpöytä eroaa asiakaspalvelun tai varastonhallinnan työpöydästä?

Merkkiluvut ja rahaliikenteen seuranta näkyvät ainoastaan apteekkarin työpöydällä, kun asiakaspalvelun työpöytä on suunniteltu siten, että reseptinkäsittely ja asiakkaan palveleminen olisivat mahdollisimman sujuvia. Varastonhallinnan työpöydässä taas on selkeästi näkyvillä varastonhallinnan logistiikkaan keskeisesti liittyvät asiat.

”Apteekkarin työpöydälle olemme keränneet ja koonneet apteekin johtamiseen ja liiketoiminnan hallintaan liittyvät asiat – kuinka apteekilla menee? Onko tänään vilkas päivä? Paljonko asiakkaita kävi viime viikolla? Tällaisiin kysymyksiin vastaukset sekä raportit ovat työpöydällä apteekkarin helposti nähtävissä”, Lipponen kertoo.

”Omapd:n asiakaspalvelun työpöydällä reseptinkäsittely on puolestaan aiempaa selkeästi nopeampaa. Selkeä ja visuaalinen työpöytä on suunniteltu sujuvoittamaan asiakaspalvelutyön keskeisimpiä toimintoja.”

Omapd syntyi toiveiden pohjalta

Lipponen on itse koulutukseltaan farmaseutti. Nykyisessä työssään asiakkuuspäällikkönä hän kiertää kentällä ja kuulee paljon asiakkaiden toiveita ja palautetta. Hän on myös mukana vetämässä asiakastestauksia.

”Apteekkilaiset tietävät parhaiten, mitä he tarvitsevat. Me pharmadatalaiset kuuntelemme ja toimimme kuulemamme perusteella. Tärkeintä kehitystyössä on ollut selvittää, miten käyttäjät arjessaan oikeasti toimivat. Tämän pohjalta on syntynyt helppokäyttöinen, opastava ja huoleton apteekkijärjestelmä.”

Jaa artikkeli sosiaalisessa mediassa

Kaikki artikkelit