Pharmadata toteuttaa asiakkaiden toiveita

Pharmadatalla olemme kiinnostuneita apteekkilaisten ajatuksista ja toiveista. Asiakkaiden kuunteleminen on jatkuvaa ja systemaattista, joten kehitysehdotukset näkyvät usein myös käytännön ratkaisuissa. ”Asiakkaiden toiveilla on aidosti vaikutusta tekemiimme päätöksiin ja toteutuksiin. Esimerkiksi viime kevään aikana moni asiakastilaisuuksissa esiin tullut ehdotus on jo toteutettu tai toteutumassa uudessa Omapd-apteekkijärjestelmässä”, Pharmadatan vanhempi projektipäällikkö Johanna Palvimo kertoo.

Erityisen paljon asiakastestaustilaisuuksia on ollut kuluneen kevään aikana, kun Pharmadata tuo markkinoille täysin uuden apteekkijärjestelmäversion, Omapd:n. Mutta mitä asiakkaiden toiveille ja palautteille käytännössä tapahtuu?

Pharmadata käy asiakkailtaan saamat kirjalliset toiveet ja palauteet huolella läpi. Kehitystoiveet menevät kehitysjonoon, jossa ne järjestellään teemojen ja kiireellisyysasteen mukaan. Eri pinoihin menevät asiat, jotka tulisi toteuttaa heti, ja ne jotka käsitellään vasta hieman myöhemmin.

Asiakkaille tehdään myös koosteita, joista he näkevät, miten heidän kehitysehdotuksensa etenevät. Prosessin läpinäkyvyys on tärkeää. Asiakkaiden esittämillä toiveilla on aidosti vaikutusta Pharmadatan tekemiin päätöksiin ja ratkaisuihin.

”Ilman asiakkailta tulleita toiveita ja palautteita emme pystyisi rakentamaan toimivaa ja asiakasystävällistä apteekkijärjestelmää – onhan päämäärämme rakentaa apteekkilaisten omannäköistä ja maailman huippuluokan järjestelmää”, Pharmadatan asiakkuuspäällikkö Jarno Lipponen kertoo.

Apteekkiohjelmisto kehittyy jatkuvasti

Paikan päällä toteutetuissa asiakastestaustilaisuuksissa Pharmadatan Lipponen kertoo aluksi teoriaa aiheena olevasta asiasta. Tämän jälkeen asiantuntija demonstroi, mitä esitelty teoria tarkoittaa käytännössä. Lopuksi osallistujille jaetaan tehtävät, ja he pääsevät harjoittelemaan ja kokeilemaan uutta asiaa käytännössä.

Omapd:n testaustilaisuuksissa saama palaute on ollut Lipposen ja Palvimon mukaan innostunutta.

”Yleinen ensireaktio on ollut ’vau’. Omapd:n väreistä ja laatikoista – ylipäätään visuaalisuudesta – pidetään todella paljon. Testaajat ovat myös kehuneet vuolaasti hakutoimintoja. Totta kai esiin nousee myös erilaisia kehitysideoita, mikä on hyvä asia”, Lipponen kertoo.

”Mietimme tarkasti, mitkä toiveista ovat relevantteja. Selkeät parannusehdotukset käymme läpi yhdessä tuotekehityksen kanssa”, Palvimo kertoo prosessista.

Asiakkuuspäällikkö Jarno Lipponen

Omapd on apteekkilaisten järjestelmä

Apteekkijärjestelmä ei ole koskaan valmis. Maailma ja ohjeistukset muuttuvat jatkuvasti. Viranomaiset muuttavat lainsäädäntöä, apteekkialalta ja Kelalta tulee säännöllisesti uudenlaisia vaatimuksia.

”Niin kauan kuin haluamme tarjota apteekkilaisille parasta mahdollista apteekkijärjestelmää ja testaajat haluavat olla mukana kehitystyössä, järjestämme näitä asiakastestaustilaisuuksia”, Pharmadatan Lipponen kertoo.

Pharmadata on osa Suomen Apteekkariliittoa. Tämä seikka velvoittaa Pharmadataa kuuntelemaan asiakkaitaan erityisen tarkasti.

”Myös Omapd on siten osa Apteekkariliittoa ja kaikkien apteekkilaisten oma järjestelmä – minkä nimikin jo osuvasti kertoo”, Pharmadatan myyntijohtaja Juha Aintila sanoo.

Jaa artikkeli sosiaalisessa mediassa

Kaikki artikkelit