”Omapd on visuaalinen, nopea ja intuitiivinen”

Hietalahden apteekki otti syyskuun alussa Omapd:n pilottikäyttöönsä. Apteekkari Jaana Hynninen kiittelee Omapd:n selkeyttä, visuaalisuutta ja reseptinkäsittelyn nopeutta. ”Omapd on suoraviivainen ja selkeä – minun mielestäni vieläkin nopeampi kuin pd³. Alun ongelmatilanteet ratkesivat nopeasti ja ihmiset ovat ottaneet uuden järjestelmän innolla vastaan.”

Hietalahden apteekin apteekkari Jaana Hynninen kuulostaa rennolta ja iloiselta, vaikka takana on vilskeen täyteinen työviikko: Hietalahden apteekissa on vain muutama päivä aiemmin alkanut Pharmadatan uuden apteekkijärjestelmän, Omapd:n, pilotointi.

”Omapd:n logiikka sopii minulle ja solahtaa hyvin ajatteluuni. Koko porukan oli helppo päästä ohjelmaan sisälle.”, Hynninen kertoo.

Reseptinkäsittely on Hynnisen mielestä Omapd:ssa todella nopeaa. Myös näkymän visuaalisuus ja järjestelmän intuitiivisuus saavat kiitosta.

”Parasta ensituntumalla on Omapd:n visuaalisuus. Siinä ei ole siniharmaita taulukoita vaan visuaalisia kohtia, joihin katseen on helppo kiinnittyä. Fonttien skaalautuvuus parantaa myös käyttökokemusta. Näkymä on yksinkertaisesti parempi”, Hynninen kuvailee.

Innolla eteenpäin

Hynninen kuvailee tunnelmaa Hietalahdessa kaikin puolin hyväksi. Ihmiset ovat olleet innolla mukana projektissa. Muutosvastarintaa Hynninen ei ole henkilökunnan keskuudessa havainnut.

”Jo ensimmäisen päivän jälkeen henkilökunnan fiilis oli positiivinen – tämä sujuu, asiat korjataan ja menemme eteenpäin.”

Pharmadatan työntekijä oli pilottijakson kolme ensimmäistä päivää Hietalahden apteekissa aamuvarhaisesta sulkemisaikaan asti. Yksi paikalla olijoista oli Pharmadatan koulutuspalveluiden asiantuntija Joonas Rautio. Ennen pilottijakson alkamista Omapd:n käyttöä oli kuivaharjoiteltu ja testattu, jotta kaikki toimisi, kun apteekki avaa ovensa.

”Olin pilotin ensimmäisinä päivinä päävastuussa ja pitämässä henkilökuntaa tarvittaessa kädestä kiinni. Hietalahdessa tunnelma oli alusta asti todella positiivinen ja henkilökunta oli tietotekniikkamyönteistä ja innostunutta. Omapd:ta on kehuttu muutoksena parempaan”, Rautio kertoo.

Apteekkari Jaana Hynninen

Analyysityökalun käyttö näppärää

Pilotointiin liittyy aina myös haasteita, sillä tietotekniikka on moniulotteista eikä asiakastestauksissa pystytä koskaan luomaan täysin samanlaista toimintaympäristöä kuin oikea apteekki.

”Pilotin tarkoitus on löytää ongelmakohdat, ratkaista ne ja mennä eteenpäin. Meillä ilmenneet ongelmat korjaantuivat todella nopeasti – pilotin aloitus onnistui hyvin”, Hynninen kertoo.

Hän on käyttänyt Pharmadatan pd³-apteekkijärjestelmää tammikuusta 2022 alkaen, kun hän aloitti apteekkarina Hietalahdessa. Tätä ennen hänellä oli kokemusta Linnea- ja MAXX-järjestelmistä.

Toistaiseksi Hynninen ei ole ehtinyt perehtyä syvällisemmin Omapd:n erityispiirteisiin, kuten roolipohjaisuuteen.

”Olen kuitenkin jo huomannut, että luvut näkyvät selkeämmin. On myös näppärää, kun analyysityökalua ei täydy avata erikseen. Heti kun avaa työpöydän, näkee monia tärkeitä lukuja, jotka ovat minulle apteekkarina olennaisia.”

Toivottu lopputulos

Pharmadatan Rautio ja Hietalahden apteekin Hynninen ovat yhtä mieltä siitä, että pilotoinnin ensimmäiset viikot onnistuivat.

”Kun lähdin apteekista, asiat olivat jo pitkällä eikä minulle jäänyt huoli, pärjääkö henkilökunta. Heille jäi varma fiilis. Valmista tuli nopeasti, vaikka tästä eteenpäinkin kuuntelemme herkällä korvalla ja reagoimme apteekin tarpeisiin”, Rautio kertoo.

Pharmadatan projektipäällikkö Maiju Kurki kehuu koko porukan asennetta.

”On ollut ilo huomata, miten hienolla asenteella ihmiset ottavat uutta vastaan. Kyse on isosta muutoksesta apteekin perusarjessa. Tällaiset muutokset voivat luonnollisesti jännittää ja ne voidaan nähdä negatiivisina, jos apteekkilaisella on pitkä tausta aiemman järjestelmän kanssa. Tässä projektissa muutosvastarintaa kuitenkaan ei näkynyt”, Kurki iloitsee.

Hietalahden Hynnisen mukaan projektipäällikkö ja muut pharmadatalaiset ovat olleet jatkuvasti yhteydessä ja tiedustelleet, miten apteekissa sujuu ja millaisia toiveita heille on ilmennyt.

”Kaikki on mennyt toivotulla tavalla, minulla ei ole mitään valittamista. Apu ja tuki on ollut hyvää ja matkanvarrella eteen tulleet ongelmat ovat ratkenneet nopeasti.”

Jaa artikkeli sosiaalisessa mediassa

Kaikki artikkelit