Pharmadatan EasyMedi vei tilausten tekemisen uudelle tasolle – ”säästää aikaa ja tuo joustoa”

EasyMedin tarina alkoi vuonna 2007 porilaisessa mainostoimisto BM&M:ssa. Pharmadatan omistuksessa EasyMedi on ollut jo vuodesta 2016 lähtien ja uusin EasyMedi 3 on täysin Pharmadatan kehittämä. ”EasyMedi vapauttaa apteekkilaiset tekemään tilausasioita silloin, kun on itselle sopiva hetki. Verkkopohjainen tilauspalvelu säästää valtavasti apteekkihenkilökunnan resursseja – siinä sen suosion salaisuus”, EasyMedin kehityksessä alusta asti mukana toiminut Harri Havulinna kertoo.

Suuren suosion saavuttanut Pharmadatan digitaalinen tilauskanava EasyMedi on käytössä jo lähes 400:ssa Suomen pääapteekissa. Tämän lisäksi monet sivuapteekit käyttävät pääapteekin kanssa yhteistä lisenssiä EasyMedistä. Kun Pharmadata osti seitsemän vuotta sitten EasyMedin, tilauspalvelulla oli noin sata lisenssiä.

Nykyinen EasyMedi 3 -versio on alusta asti kokonaan Pharmadatan kehittämä ja rakentama. Se on yhdistettävissä pd³- ja Omapd -järjestelmiin, mutta sopii hyvin käytettäväksi myös kaikkien suomalaisten apteekkijärjestelmien rinnalla.

”On hämmentävää, että moni ei edelleenkään tiedä, että EasyMedi on Pharmadatan tuote. Kun Pharmadata tuli mukaan kuvioihin, EasyMedin uskottavuus nousi merkittävästi. Myös lisenssimäärät ovat nelinkertaistuneet tänä aikana”, Pharmadatalla EasyMedin tuotepäällikkönä toimiva Harri Havulinna kertoo.

EasyMedi syrjäytti vihkot ja faksit

Ennen verkossa toimivaan EasyMediin siirtymistä tilaukset otettiin apteekeissa vastaan esimerkiksi niin, että tilaaja toi apteekkiin vihon tai paperilapun, johon asiat oli kirjoitettu käsin.

”Paperilaput ja puhelimella tilaaminen on ollut yleistä – eikä ole kauaa siitä, kun kuulin jopa faksia jossain vielä käytettävän”, Havulinna kuvailee.

Vuonna 2007 mediayhtiö BM&M:ltä tiedusteltiin, pystyisivätkö he keksimään keinoa, jolla sujuvoittaa apteekin tilausten tekemistä hoivakoteihin. BM&M teki työtä käskettyä ja kehitti ensimmäisen yksinkertaisen järjestelmän tilausten käsittelyyn apteekeissa.

”Vaikka ensimmäinen järjestelmäversio oli hyvin simppeli, eikä siinä ollut esimerkiksi potilasrekisteriä, vei se heti tilausten käsittelyn apteekeissa uudelle tasolle”, Havulinna kertoo.

Seuraavan kolmen vuoden aikana Havulinna myi apteekkeihin noin kaksikymmentä EasyMedi-lisenssiä pääasiassa Lounais-Suomeen.

Kun vuonna 2010 EasyMedin ensimmäinen versio otettiin käyttöön eräässä apteekissa, apteekkarilla oli heti paljon ideoita tilauspalvelun edelleen kehittämiseksi. Näiden ideoiden pohjalta lähti liikkeelle seuraavan version kehittäminen. EasyMedi 2 valmistui vuonna 2011, ja se lisäsi selkeästi volyymiä toiminnan ympärillä.

”Kakkosversio oli jo ihan soiva peli. Olimme muun muassa saaneet käyttöömme Apteekkariliiton ylläpitämän tuoterekisterin, ja tilaaja pystyi valitsemaan tilauksille tuotteet suoraan tästä tuotetaksasta.”

Pharmadatan EasyMedin tuotepäällikkö Harri Havulinna.

Pharmadata toi EasyMedille uskottavuutta

Pian tämän jälkeen myös Pharmadata kiinnostui EasyMedistä. Kun EasyMedi esiteltiin Pharmadatan myyntijohtaja Juha Aintilalle ja kehitysjohtaja Jukka Nurmelle, totesivat he heti EasyMedin tukevan Pharmadatan tuotteita ja toimintaa. Yhteistyö alkoi seuraavilla Apteekkaripäivillä, kun EasyMediä esiteltiin Pharmadatan osastolla.

”EasyMedin ympärillä kävi kova kuhina. Kiinnostuneita apteekkilaisia pyöri kyselemässä tuotteesta, eikä tämä jäänyt pharmadatalaisilta huomaamatta”, Havulinna kertoo.

Vuonna 2014 toiminta oli kehittynyt pisteeseen, jossa EasyMedi oli syytä eriyttää omaksi yhtiöksi. BM&M perusti yhdessä alalla toimivan sijoittajaryhmän kanssa EasyMedi Healthcare Oy:n. Yhteistyö ja yhteiset esiintymiset Pharmadatan kanssa jatkuivat, ja vuonna 2016 Pharmadata osti EasyMedi Healthcare Oy:n ja sulautti sen itseensä vuonna 2018.

”EasyMedin uskottavuus luonnollisesti kasvoi Pharmadata-omistuksen myötä, ja lisenssien määrä alkoi kasvaa vauhdilla. EasyMedi on jo selkeä markkinajohtaja – markkinaosuus nykyisin jo noin 60 prosenttia – ja kauppoja tehdään edelleen.”

Nextille levelille

Mikä EasyMedissä sitten vetoaa?

Havulinnan mukaan EasyMedi on muuttanut kokonaisvaltaisesti tilausten ja annosjakelun muutosilmoitusten tekemisen, vastaanottamisen ja käsittelyn. EasyMedi saakin asiakkailta jatkuvasti paljon kiitosta.

”Entisellä lippulappusysteemillä ja puhelinsoitoilla tilausten käsittely oli valtavan työlästä ja vei paljon aikaa apteekin henkilökunnalta, ja oli työlästä myös tilaajille. EasyMedi on vapauttanut tilaajat tekemään tilauksia silloin, kun on heille sopiva hetki – vaikka ilta- tai yövuorossa. Apteekissa tilauksia on helppo käsitellä silloin, kun siihen on sopiva hetki. EasyMedi säästää siis sekä apteekeissa että tilaajapuolella resursseja muihin töihin.”

Jaa artikkeli sosiaalisessa mediassa

Kaikki artikkelit